Alla hjärtans dag

Kärlek och lås på bro i Helsingfors

Jag har tänkt mig en ”bildpromenad” a’la’ @Körlingsord med meningar om bilden. Det blir en fin start på lektionen inför alla hjärtans dag!
Det är så roligt, viktigt att läsa andras bloggar och inspireras. Ikväll var det @lappkullan.
Hennes utveckling av lektionsupplägget i Ann-Marie Körlings bok ”Kiwimetoden” passade som hand i handske. Jag har den boken hemma, som kvällslitteratur.

Inför lektionen, av Alla hjärtans dag har jag i år med mig gamla tapeter till kortskrivandet. Det är så roligt att se eleverna tillverka något eget, det är ju inte bara ett hjärta som talar -utan alla hjärtans dag imorgon (vi tjuvstartar).

Vi ska vara två elevgrupper från Språkintroduktion, med två pedagoger i samma klassrum. Eleverna ska få skriva fina kort och klippa ut mönster från tapeterna har jag tänkt mig. Det finns tapeter med hjärtan och fina texter på upptäckte jag på en ”tapetrea” i julas. Vi ska Även lyssna på musik som beskriver kärlekens likheter och olikheter, (en förmåga) och givetvis skriva texter och läsa om kärlek.

Efter att ha lyssnat på UR:s program  Lärarrummet och lärarna, bl.a. slöjdläraren Helena von Malortie på Mosaikskolan i Malmö, tror jag att jag även ska ta med mig några gamla böcker och limpistolen. Att skriva en dikt och sen klistra in dikten i en bok med ett nytt omslag av tapet måste vara något som några vill prova på!

Ett läromedel som jag verkligen använt mycket är LÄS skriven av Anette Althen, utgiven på Natur och kulturs förlag. Frågorna till texterna går att anpassa till olika nivåer i gruppen, oftast i upp till 3 svårighetsgrader. Imorgon kan de som önskar lyssna på en dikt om kärlek från denna lärobok, och svara på frågor om diktens text.

En nyare utgåva är efterlängtad!
LÄS från www.nok.se

En annan dag full av hjärtan

1 tanke på “Alla hjärtans dag

Lämna en kommentar