UR:s Läsmysteriet och läsning samt lyssnande

Denna blogg har tidigare mest handlat om undervisning av Svenska som andraspråk på vårt IM gymnasium. Nu har den skolformen upphört och mina lärargärningar övergått till att undervisa främst unga elever. Det innebär att jag (även) i år har en utmaning som kallas duga. Uppdraget är att undervisa i en rad olika elevgrupper, i olika skolformer och då främst i svenska men även i engelska.

Lite oroligt är det också, med tanke på att det är Coronatider och vi skall ingå i så få ”bubblor” som möjligt. Undervisningen sker än så länge i hela grundskolan, och de två skolbyggnader som är anpassade för det. Vi har som tur är haft låga tal av smittade personer inom kommunen.

För att bättra på min egen engelska har jag därför sedan jag fick se tjänstefördelningen våren 2020 lyssnat på ett 60-tal ljudböcker x ett gäng timmar per varje ljudbok för att på så sätt få ett bättre flyt i min egen engelska. Jag repeterar och fyller på ordförrådet och märker helt klart en skillnad. Forskning genom learning by doing självmant kanske man kan säga.

Att undervisa i nya grupper, år 4 & 5 samt språkval i år 6,7 & 8 förutom und i årskurs 7 är, och nu blir det tjatigt, en utmaning.

Det nya uppdraget har även fått mig att känna behov av förkovring i ämnet svenska (många nya läromedel blir det!) eftersom jag inte haft Sorselianska barn tidigare.

Just nu planerar jag för läsning i en årskurs 4, via UR:s Läsmyseriet och vi är nu på nr 3. Någon elev har redan tittat på alla program hemma så det var en direktutvärdering av hur programmet togs emot av eleverna.

Jag har sett programmet i förväg och skrivit ner ord från programmet som eleverna, några är SVA elever, skall få arbeta med innan jag visar programmet. De skall även träna på att ställa frågor och förklara uttryck som att ”ha ögon i nacken” som det kanske inte är självklart att alla elever har hört tidigare.

Jag har även tagit egna böcker och knutit snören runt dem skrivit ned korta texter från böckerna och skall hänga upp böckerna och sätta upp texterna i klassrummet och ha en läsutmaning med lag i olika elevgrupper där uppdraget blir att passa ihop en text med en bok, som de gör i programmet.

Jag kommer att ha lite olika lässtationer så eleverna får prova på lite olika delar av lässtrategierna som att ställa frågor, koppla text till bild & samt att öva på ord & begrepp.

Vi skall även göra en Kahoot där jag använder mig av elevernas stavningsförslag från en diagnos i ”Tummen upp” för att de skall kunna träna på hur man stavar ord på ett litet roligare sätt. Jag använder mig av elevernas stavningar jämte det korrekt stavade ordet.

Det är lärorikt det här yrket och kanske det går att lära gamla tanter sitta? Jag tränar i alla fall flitigt på stegen till sången Jerusalema sedan min dotter introducerade dansen under jullovet. Vem vet, vi kanske får till en Sorsele challenge!

Lämna en kommentar