Språk i alla ämnen

Så är titeln på den bok jag läser för tillfället. Den är skriven av Hanna Stehagen och är en handbok för kunskaps- och språkutvecklande undervisning. Denna bok beskriver på ett tydligt och bra sätt begrepp och termer inom språkutvecklande undervisning och inspirerar till, ger möjlighet att utveckla undervisningen ytterligare. Det är glädjande att se att det finns modeller att följa som beskriver vad det är jag gör i mitt klassrum och se att mångt och mycket även är baserat på forskning. Bland annat modellen SIOP. Denna modell har vi tänkt titta lite närmare på i vårt arbetslag på Älvbrinken. Alla som undervisar våra aspråkintroduktionselever är inte SVA lärare, men de är ämneslärare.

På Hanna Stehagens hemsida har hon beskrivit SIOP som står för Sheltered instruction observation protocol. Det är en modell för att planera och bygga upp kunskaps- och språkutvecklande undervisning. SIOP lyfter även fram vikten av att ge eleverna möjlighet att tala, lyssna, skriva och läsa inom varje uppgift, tema eller arbetsområde. Hon refererar till Short. , 2005.

Hanna, en riktig inspiratör!

Lämna en kommentar