Nationella läsdagen blev internationell

I arbetslaget på min gymnasieskola hade vi bestämt att vi skulle ha ett lästema på Nationella läsdagen i år. Vi brukar vanligtvis ha teman där alla elever på skolan medverkar, men denna gång ville vi anpassa läsningen till elevernas språkliga nivå i svenska.

Jag hade planerat för att ha 4 olika stationer i Språkintroduktionsgruppen. Det var en dikthörna, en digital hörna, att läsa en bok hörna samt ett kapitel från en kapitelbok som ”storbok” på väggen. Sidorna ur boken var uppförstorade till A3 format.

I dikthörnan skulle eleverna läsa dikter och skriva ner två dikter de tyckte om. De fick även skriva en själv, gärna på sitt hemspråk. Jag hade mallar till uppgiften ”att skriva en dikt”, som till exempel: gör en ”4 rading” med ord som du tycker är vackra. Jag hade många olika diktböcker (privata) men hade även beställt hem, via vårt bibliotek, i stort sett alla Mårten Melins diktböcker. De blev mycket uppskattade.

I den digitala hörnan hade jag samlat länkar på ett worddokument. Det var alfabets- och vokalövningar, Digitala spårets övningar, samt sidor till andra klasser där nyanlända elever bloggar och berättar om sina studier. Jag hade även med länkar till de underbara sagorna (som @Lappkullan tipsat om) på UR play. Tex sagan om Ellen som finns på UR:s hemsida. Länk.

Till ”kapitelboken” på väggen, som var första kapitlet ur boken ”Så sjukt kär” av Mårten Melin hade vi olika ”uppdragskort”. Det var uppgifter som: hitta fem frågor i, och skriv egna frågor till texten, ”sammanfatta kapitlet” eller hitta 10 substantiv och skriv dem i alfabetisk ordning. Några fick även frågorna som finns som arbetsblad till boken på Nypon förlag. Detta är en bok som värderats som en Lixbok på nivå 10, tämligen lättläst, så nästan alla elever kunde använda vårt material.

Då båda mina kollegor som jag skulle jobbat med på läsdagen blev sjuka vid det första tillfället, så ville jag gärna göra samma sak en gång till. Vi ”bokade” 2 lektioner och var då 3 pedagoger på 17 elever.
Det gick jättebra. Eleverna hade inte hunnit med alla ”stationer” den första gången. Allt var ju planerat, så kollegorna kunde bara ”hoppa in”.

Denna gång utökade jag med en station till, att läsa en bok tillsammans med några av eleverna. Jag valde ”Aldrig förlåt” av Mårten Melin som jag fått tips om på Twitter. Jag började med att eleverna fick svara på frågor som:
-varför heter boken ”Aldrig förlåt?”
-varför har illustratören valt en svart färg på omslaget?
-vad betyder svart färg för dig?

Eleverna fick därefter läsa en sida var, medan jag spelade in hur de läste. Vi samtalade om ord, hittade synonymer, diskuterade innehållet och därefter fick nästa elev fortsätta.
För mig var det ett guldläge, att kunna jobba med lästrategier och kartlägga eleverna samtidigt.  Efter lektionen sa båda kollegorna att ”Så här måste vi göra fler gånger”

Av arbetsmaterialet framkommer det att även eleverna tyckte om lektionsupplägget. Nästa gång ska jag ha planerat in en exit ticket också!

Material till läsning i Språkintroduktion

Material till läsning i Språkintroduktion

Annonser

5 thoughts on “Nationella läsdagen blev internationell

  1. Mårten

    Fantastiskt roligt att höra att mina böcker används i sådana här spännande sammanhang, jag blir väldigt stolt.

    Svara
    1. vindelalvan Inläggets författare

      Hej Mårten! Jag blir stolt över att du tycker det är ett spännande sammanhang. Mina elever gillar verkligen dina böcker. Tack för pepp:)

      Svara
  2. Ping: Att fånga och formulera | Mårten Melin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s